När jag startade eget företag på nytt visste jag att målet skulle vara att på sikt lansera en egen SaaS-tjänst (“software as a service”). Att bygga hemsidor åt kunder är alltid trevligt och utmanande, men det ger inga löpande intäkter och ger sällan mer tillbaka än den tid man lägger ned. Därför beslutade jag tidigt att utveckla en webbtjänst, även om jag inte var helt hundra på vad den i detalj skulle utföra.

Men det äldsta rådet är ju att hålla sig till det man kan. Det jag kan är webb och marknadsföring, vilket resulterade i en plattform med marknadsföringsverktyg. Nextcamp hjälper småföretagare med sin marknadsföring, genom att förenkla och samla ett antal olika verktyg i en och samma kontrollpanel. Målet är att det hela ska vara så idiotsäkert och automatiserat som möjligt så att vem som helst ska kunna använda programvaran utan förkunskaper.

En “minimum viable product” har nu äntligen lanserats och innehåller bland annat verktyg för att skicka nyhetsbrev samt spåra sina sökmotorplaceringar. Mer funktioner är under utveckling och kommer med tiden. Inget stressas dock fram utan varje tjänst testas grundligt innan lansering. Det viktigaste är att skapa en tjänst som fyller en funktion hos dig som företagare, då kommer framgången på köpet.

Läs mer om tjänsten Nextcamp »